Artykuł sponsorowany

RTG zębów - jak często wykonywać?

RTG zębów - jak często wykonywać?

RTG, czyli badanie rentgenowskie zwane potocznie prześwietleniem powszechnie wykorzystywane jest w stomatologii do oceny stanu uzębienia przed, w trakcie jak i po leczeniu. Wyróżnia się RTG panoramiczne oraz punktowe. Kiedy wykonuje się poszczególne badania rentgenowskie i jak często można je przeprowadzać? Dowiesz się o tym z niniejszego artykułu.

RTG pantomograficzne – co warto wiedzieć?

Jednym z częściej przeprowadzanych badań RTG w zakresie stomatologii stanowi pantogram, czyli zdjęcie panoramiczne, na którym widoczne są wszystkie zęby, część szczęki i żuchwy, jak również stawy skroniowo-żuchwowe. Stosowane jest zarówno w diagnostyce profilaktycznej, jak i w leczeniu ortodontycznym. Pantomograficzne RTG zębów okazuje się niezwykle pomocne w ocenie i diagnostyce trudnych przypadków klinicznych. Zdjęcie panoramiczne wykonuje się m.in. przed założeniem aparatu ortodontycznego czy przed zabiegiem usuwania ósemek i wszczepianiem implantów, a także w przypadku urazów szczęki, chorób przyzębia i zaawansowanej próchnicy.

Jak często można przeprowadzać RTG pantomograficzne? W celach profilaktycznych zaleca się, by zrobić zdjęcie panoramiczne co dwa lata. Wyjątek stanowią pacjenci, u których często pojawia się próchnica – w takim przypadku lekarz stomatolog może zlecić wykonanie RTG raz w roku lub częściej. To, w jakich odstępach czasu należy przeprowadzać badanie rentgenowskie zębów, warunkuje stan uzębienia.

Jak często robić punktowe zdjęcie RTG i w jakim celu?

W przeciwieństwie do poprzedniego badania RTG, zdjęcie punktowe ma ograniczony zasięg. Obejmuje zazwyczaj jeden ząb i jego najbliższe struktury. Punktowe RTG wykonuje się we wstępnej diagnostyce, jak również podczas leczenia kanałowego oraz po jego zakończeniu w gabinecie stomatologicznym STYL-DENT w Gliwicach. Na zdjęciu widoczne są postępujące zmiany w tkankach objętych procesem zapalnym.

Punktowe zdjęcie RTG wykonuje się najczęściej 3 razy w procesie leczenia w odstępach tygodniowych. Po zakończeniu leczenia endodontycznego w celach profilaktycznych, ponownie przeprowadzania się badanie rentgenowskie w przeciągu 3-6 miesięcy. Wskazanie na zdjęcie RTG warunkuje opinia stomatologa. Nierzadko występuje potrzeba powielenia badań RTG w zależności od stopnia zaawansowania stanu chorobowego.

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.